top of page
  • Foto van schrijverLukas

Zoveel kost het om Meet5 draaiende te houden

Beste Meet5-leden,


Fijn dat jullie de app gebruiken en meedoen en de community met leven vullen. Daar ben ik echt erg blij mee!


Omdat we er nog weleens vragen over krijgen, wil ik als oprichter wat achtergrond geven bij onze prijzen voor de betaalde lidmaatschappen.


We hebben twee betaalde lidmaatschappen: Premium en Club.


Zo nu en dan krijgen we vragen, of zelfs slechte beoordelingen, omdat onze prijzen zo “schaamteloos” hoog zijn. We krijgen dan te horen dat we alleen maar snel willen verdienen en dat we toch alleen maar een platform klaarzetten.


Dat doet helaas geen recht aan het harde werk van mijn team. Een app programmeren, verbeteren en draaiende houden kost tijd, geld en moeite. Zulke commentaren komen, vooral bij mijn team, hard aan: ze geven er alles voor om de app en de community zo goed mogelijk te maken.


Omdat de mensen en het werk bij een app meestal niet zichtbaar zijn, lijkt het alsof alles vanzelf gaat. De app wordt dan niet op waarde geschat.


Natuurlijk weet ik dat er ook veel mensen zijn die ons werk en onze kosten wel waarderen. Gelukkig krijgen we ook die verhalen te horen. Dit artikel is vooral om meer duidelijkheid te geven aan de mensen die ons veel te duur vinden en denken dat we onze zakken vullen. (Was het maar waar!)


1. Medewerkers

Apps kosten tijd. We krijgen elke dag mails in de support die beantwoord moeten worden. WE schrijven nieuwsbrieven, blogs, zetten marketingcampagnes op, organiseren activiteiten en programmeren verbeteringen in de app.


De mensen die al dat werk doen, wil ik fatsoenlijk kunnen betalen. Ze weten allemaal dat je bij een startup geen gouden bergen verdient, maar ze kunnen ook niet voor niks werken.


2. Marketing

Een app als Meet5 werkt alleen als er voldoende actieve leden in een regio zijn. Er zijn altijd een paar leden die een tijdje minder actief zijn en dus hebben we voortdurend nieuwe leden nodig.


Sommige nieuwe leden krijgen we via aanbevelingen en mond tot mond reclame. Dat is het ideale geval. Meestal is het daarbovenop nog nodig om via marketingcampagnes mensen te bereiken die goed bij Meet5 passen. Daar moeten we iedere maand weer geld aan uitgeven.


Zeker in nieuwe regio’s hebben we die marketing hard nodig om de community op te bouwen. Zonder advertenties zou Meet5 niet kunnen bestaan.


3. Servers en software

Het is een van de kleinere posten, maar onze infrastructuur zorgt iedere maand voor zo’n 10 tot 15% van onze uitgaven.


Jullie zijn met z’n allen flink actief in de app. En zo willen we het!


Al die activiteit moet op de server verwerkt worden. Daarnaast sturen we ook mails, updates en herinneringen die verwerkt moeten worden. Al met al zijn dat maandelijks ruim 100 miljoen aanpassingen op de server.


4. Overige kosten (huur, hardware, belasting, etc)

Natuurlijk hebben we als bedrijf nog verdere kostenposten. We huren een kantoor, kopen werkapparaten voor onze medewerkers en hebben ook zo af en toe belastingadvies nodig. Ook daar gaat maandelijks een flink bedrag naartoe.


Een Premium-lidmaatschap kost omgerekend € 12,50 per maand. Lang niet alle leden gebruiken Premium. We willen ook de gratis variant beschikbaar houden, zodat mensen met kleine inkomens ook kunnen deelnemen. We moeten onze kosten dus zover dat gaat dekken met de inkomsten uit de Premium-lidmaatschappen.


Voor dat bedrag krijgen Premium-leden een heleboel opties om nieuwe mensen te leren kennen en allerlei activiteiten te verkennen die ze anders nooit zouden hebben gedaan. Vergelijk je dat met een abonnement bij een fitness-studio (als je er ook echt naartoe gaat 😉), een yoga-cursus of een goede avond uit in een restaurant, dan is die prijs zo hoog nog niet.


Koop je ergens een kaartje voor een georganiseerde wandeling of een evenement om nieuwe mensen te leren kennen, dan ben je al gauw € 20 kwijt. Daar betaal je bij ons niks voor en je hebt dagelijks nieuwe mogelijkheden.


We zijn geen dating-app, dus vergelijking gaat niet helemaal op. Toch valt het op dat onze maandelijkse kosten duidelijk lager liggen dan die van betaalde dating-apps.


En onze prijzen zijn, ondanks inflatie, al jaren niet verhoogd.


We hebben tot nu toe nog geen geld met de app verdiend en gebruiken nu geld van een investeerder om ons bedrijf verder op te bouwen. Daar willen we niet van afhankelijk blijven en dus zullen we in de toekomst veel meer Premium-leden nodig hebben.


Ik hoop dat dat een beetje inzicht geeft in de app en waar onze prijzen op gebaseerd zijn.


Vriendelijke groet,


Lukas Reinhardt


Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page